Contact

Autofabricage, parts en toebehoren

Bij de fabricage van auto’s worden grote en kleine onderdelen met elkaar verbonden of van elkaar gescheiden. Bij sommige onderdelen gebeurt dit door middel van lassen en lasersnijden. Er zijn gassen nodig om de benodigde machines naar behoren te laten functioneren.

Lassen en lasersnijden van onderdelen en toebehoren kan met veel materialen uitgevoerd worden. Zo is lasersnijden geschikt voor aluminium, austenitisch staal, duplexstaal, ferritisch staal, titanium, ongelegeerde staalsoorten en volaustenitisch staal. Voor de meeste staalsoorten wordt bij het lasersnijden stikstof gebruikt. Bij titanium maakt men gebruikt van argon en voor het lasersnijden van ongelegeerde staalsoorten is er zuurstof nodig. Bij deze gassen is een minimale zuiverhuid voldoende.

Lastechnieken

Het bewerken van aluminium, nikkelbasislegeringen en overige NE-materialen wordt de MIG-lastechniek toegepast. Hiervoor zijn inerte gassen nodig, zoals helium, argon of mengsels van deze twee gassen. De gassen zijn zeer geschikt om te mengen tot een inert menggas. Bij het MAG-lassen van austenitisch staal, duplexstaal en ferritisch chroomstaal, ongelegeerde staalsoorten en volaustenitisch staal zijn actieve gassen nodig. Westfalen heeft hiervoor geschikte gasmengsels samengesteld onder de naam Sagox®.
Voor iedere lastechniek wordt gewerkt met andere metalen en staalsoorten, waardoor er ook andere gassen nodig zijn om de techniek te kunnen uitvoeren.

Autobanden

Het vullen van autobanden wordt gedaan met perslucht of stikstof. Perslucht bestaat uit ongeveer 78% stikstof, 21% zuurstof en 1% waterdamp en andere gassen. In sommige gevallen heeft stikstof met een hoge zuiverheid de voorkeur.